Noen synes det kan være utfordrende å komme i gang med OKR. Her får du et eksempel på hvordan OKR kan gjøre seg gjeldende i praksis.
I boken "Measure What Matters", og i mange av foredragene hans, henter John Doerr ofte sportsanalogier, og bruker dem ofte som eksempler på hvordan OKR fungerer. For eksempel demonstrerer han hvordan man kan sette OKR for et tenkt fotballag.
I dette eksempelet kan en daglig leder for et lag ha dette hovedmålet: Tjen penger for eierne.
De to nøkkelresultatene (delmålene) hjelper ham med å nå målet. Nøkkelresultatene blir hovedmålene for teamet (lederne) hans lenger nede i organisasjonen. For eksempel blir 'Vinn Super Bowl' et hovedmål for hovedtrener, som legger det til sine egne nøkkelresultater. Hans andre nøkkelresultat, "Fyll kapasiteten på hjemmekamper til 90%" blir hovedmålet for Senior VP of Marketing.
Som bildet over viser, blir nøkkelresultatene for hvert av disse hovedmålene fordelt lenger ned i organisasjonen. I følge John Doerr kan et fullstendig oppsett av organisasjonens OKR-er se slik ut: