Endelig er det nye året her, og da er det tid for å sette mål.
Hvordan kan du passe på at målene dere setter faktisk vil bli gjennomført?
Mange ledergrupper har allerede formulert målene sine, mens andre har sine samlinger nå den kommende uken.
En tenker jo at å sette mål er en enkel greie, bare å si hva man vil oppnå, ikke sant? Hvis en legger mer omtanke rundt de målene en setter kan det være skille mellom hvilke mål som lykkes, og hvilke som ikke gjør det.
Noe vi ser tendensene til, er det økte fokuset på menneskene, det «softe» i selskapet. Omsetning er også viktig, men kanskje er det i 2022 at målsetningene skal involvere mer av hva selskapet ønsker å gjøre for å tiltrekke seg og beholde sine ansatte.
Hvordan kan man sette gode mål som tar høyde for organisasjonens ambisjoner, men også det “softe” i selskapet? Jeg har skrevet ned 4 konkrete tips som kan hjelpe deg med dette:
Dette kan være ting som:
Hvilke endringer må gjøres for å oppnå resultatene?
OKR er en suveren måte på å holde styr på fremgang og effektivitet, les mer om hvordan det kan tas i bruk i ulike situasjoner i denne artikkelen.