OKR har oppnådd sin popularitet som den hemmelige oppskriften bak Googles enestående suksess. Mange selskaper og nystartede selskaper over hele verden velger å implementere OKR for å akselerere endring og gjennombrudd. Likevel er noen som misliker OKR, og det er helt greit. Her forteller vi hvorfor.
I korthet står målstyringsmetoden OKR for “Objectives” (hovedmål) og “Key Results” (delmål). Hovedmålet forteller deg hvor bedriften vil og hvorfor, delmålene er resultatene de ansatte må oppnå for at selskapet skal komme dit.
Når du leser om OKR, leser du ofte om hvilke fordeler det har for et selskap, som for eksempel å bli bedre samkjørt eller bli mer resultatorientert, men effekten det har på ansatte blir sjelden nevnt.
Jeg har fulgt en rekke OKR prosesser hos selskaper de siste 7 årene og til og med trent selskaper som har jobbet med OKR, i hvordan man setter opp OKR. Fra min erfaring er det ikke helt klart, på tvers av selskapet, om ansatte også har fordel av OKR.
Så la oss se nærmere på det.
Du trenger ikke å søke lenge for å finne forskning og statistikk som avslører alt som, ifølge ansatte, er galt med dagens arbeidsplasser. Det er også mange undersøkelser tilgjengelig som fremhever alt det som dagens ansatte ønsker seg i en jobb:
Når du leser artikler om forskning og undersøkelser om hva som får ansatte til å prestere, vil du forvente at ansatte aksepterer OKR. Fordi hvis det er implementert godt, har OKR potensialet til å takle de fleste, om ikke alle, utfordringene som er rapportert og synliggjort ovenfor.
Les også: Fire tips for å få fullt utbytte av OKR
OKRenes effekt på ansattes opplevde følelse av hensikt (purpose) avhenger helt av implementeringen. Men det er visse viktige fordeler som jeg tror ansatte får fra OKR:
Høres det bra ut?
Som nevnt tidligere, alt avhenger av implementeringen. La oss se på hvordan dette kan utfolde seg i ditt selskap.
Til tross for de store og helt klare fordelene OKR gir de ansatte, har jeg ofte opplevd at:
Når vi kjenner til dette, er det helt klart det viktigste, for å implementere OKR, hvordan du får ombord kritikerne.
Etter beslutningen om å implementere OKR i selskapet ditt, for å sikre at prosessen blir vellykket, bør du tilby de ansatte alt som trengs for å få dem til å forstå hvordan OKR fungerer og hva fordelene er ved å jobbe med OKR.
Fortsatt vil det være ansatte som misliker OKR fordi de ikke ser eller bryr seg om utfordringene som OKR kan løse for selskapet. De må forstå at OKR er et viktig verktøy som skal bidra til videreutvikling av selskapet og menneskene.
Selskapet har ambisjoner som ønskes realisert. For å realisere disse ambisjonene trenger den en strategi. Og for å levere på strategien trenger den mål (for eksempel OKR, men også KPI-er), og disse målene må oppnås.
Uansett om ansatte liker eller misliker OKR-målene, er de ansatt for å jobbe med dem, og implementering av OKR kan derfor også hjelpe deg med å identifisere hvilke ansatte som virkelig er interessert i å hjelpe selskapet til å lykkes og som ikke er det.
Så hvis du ønsker å lykkes med å implementere OKR, må du sørge for å formidle hva de ansatte får ut av det. Utvikling av selskapet og for å gjøre jobben deres mer meningsfylt.
Mvh Kim Leinan,
COO & OKR resultatcoach
Futureworks