Komme i gang med OKR fra Futureworks

https://youtu.be/kxZnsRIn42o
Hvordan komme i gang

Først og fremst må du logge deg inn med brukernavn og passord. Når du så er inne, klikker du på iconet (bilde ditt) oppe i høyre hjørne av skjermen, så på admin:

Avdelninger og team

  1. På venstreside er er det en meny, klikk på iconet av et hierarki, “Departments”.
  2. Klikk på “+ New Department” og fyll ut:
    • Avdelingen/team navn “Department Name”
    • Hvem er leder/admin for avdeling/team “Department Admin Email”
    • Hvilken icon forklarer avdeling/team best “Department Icon”

Brukere

  1. På venstreside er er det en meny, klikk på iconet med flere mennesker, “users”.
  2. Klikk på “+ New User” og fyll ut:
    • Firstname
    • Lastname
    • Email
    • Role
    • Husk å huke av passord, om ikke passord skal sendes nå
    • Legg til bilde
  3. Velg hvilken tilgang brukeren skal ha “Department Access”
    • Velg hvilken avdeling brukeren er nen del av
    • Velg hvilken tilgang bruker skal ha
      1. User
      2. Manager
      3. Administrator
    • Velg om bruker skal ha lese/se tilgang eller både lese/se og være synlig (om han rapportere noe i avdelingen/teamet)
  4. Klikk lagre

Klikk på “Lead” når du har lagt opp avdelinger/team og brukere. Nå er det på tide å sette opp de første OKRene.

Objectives & Key Results

  1. Om du har flere avdelinger klikk på iconet “bilde av flere mennesker” øverst på høyreside “Default Department”. Velg avdelingen/teamet du skal sette OKR for, eller jobbe med. Om du bare har satt opp en avdeling/team, ikke tenk på dette.
  2. Scroll litt lengre ned på siden:
    • På høyre side er OKR for året
    • På venstre side er OKR for kvartal
  3. Prosessen for å legge til OKR er det samme på begge sider
  4. Klikk på “+New Objective”
    • Legg inn “Objective Title”
    • Legg inn “Objective Purpose”
    • Legg til hvem som eier Objective
    • Sett dato for når Objcetive skal være oppnådd
    • Klikk “save”
  5. Nå er ditt Objective lagt til, på tide å legge til Key Results:
    • Klikk på Objective, så “+Add Key Result” (KR)
    • Velg om KR måles i % “Slider” eller tall (Target & Actual)
    • Skriv inn din KR og tykk enter eller “+Add Key Result”

Jeg håper dette var til hjelp og at du nå har kommet godt i gang med OKR prosessen din. Nå gjenstår det bare å sette i gang.

For å få mer innsikt i å lage gode Objectives & Key Results, les “Å skrive OKR - beste praksis”

Når du nå er klar for å gjennomføre og skape resultat, les vår “OKR Resultatmøter” og “Gjennomfør et OKR resultatmøte”

Leave a Comment